Punct de vedere
Urmare a aparitiei pe diferite canale media, in ultimele saptamani, a unor articole, emisiuni, comentarii in care sunt atacate fie persoana d-lui dr. Raed Arafat, fie Fundatia pentru SMURD, fie ambele si in care, indirect sau direct, s-au facut o serie de afirmatii neadevarate la adresa societatii noastre si la persoane din cadrul acesteia, dorim sa formulam un punct de vedere.
Desi reactia generala a publicului, exprimata prin comentarii la versiunile on-line ale articolelor mai sus descrise, a aratat fara echivoc ca mai toata lumea a inteles ca este vorba de un atac concertat la adresa unei persoane, un atac purtat de un segment de jurnalisti fidel unei zone bine definite a politicului romanesc, nesustinut insa de nici o dovada si construit doar pe afirmatii ale autorilor, intr-o grosolana incalcare a oricaror norme de etica si deontologie, dorim sa facem aceste precizari pentru a da o dimensiune si mai clara a dezinformarii pe care respectivii autori au practicat-o, din proprie initiativa sau la comanda, fie doar din dorinta de a calomnia, fie din nedocumentare, fie din utilizarea unor surse necredibile si/sau rau intentionate, fie din denaturarea, manipularea sau trunchierea unor informatii corecte dar care astfel prelucrate si scoase din context isi pierd valoarea. Nu excludem nici varianta in care, strict pentru rating si dorinta de a iesi din anonimat, unii autori au inteles sa se ‘’agate’’ de aceste nume si, preluand texte mai vechi sau mai noi, au incropit niste articole, incercand sa ajunga ei insisi in centrul atentiei.
Astfel, se reia obsesiv tema unei ‘’prietenii de decenii’’ care i-ar lega pe ‘’cei doi fosti colegi de studentie’’, respectiv pe d-nul dr. Arafat si dl. Gorgan, fondatorul Deltamed. Nu doar ca nu au fost colegi de facultate, cei doi nu au fost nici macar colegi de Universitate, unul absolvind Universitatea de Medicina si Farmacie (in acea perioada Institutul Medico-Farmaceutic), celalalt Universitatea Babes-Bolyai ! Nici macar anii de studentie nu li se suprapun decat partial. O simpla verificare printre fostii colegi de facultate si prieteni din acea perioada ai celor doi ar arata foarte rapid ca ambii aveau alte cercuri de prieteni. Nici un jurnalist insa nu a dorit sa faca o astfel de verificare, preferand sa intoxice prin preluarea povestii cu ‘’prietenia din studentie’’. Legatura dintre cei doi este una strict profesionala, fara nici o componenta personala, asa cum o relatie de prietenie ar trebui sa aiba.
S-a incercat acreditarea ideii ca licitatia organizata de Ministerul Sanatatii in 2010 – de fapt, au fost licitatii distincte pentru fiecare tip de ambulanta si vehicul special achizitionat – in baza careia aceasta autoritate contractanta urma sa incheie un contract cadru cvadrienal pentru achizitia de ambulante, a avut la baza un caiet de sarcini ale carui cerinte doar societatea noastra putea sa le indeplineasca si astfel sa castige, automat, licitatia. Simpla consultare a documentelor acestei licitatii – documente publice, dealtfel, disponibile pe pagina Sistemului Electronic de Achizitii Publice – va arata ca la fiecare din aceste licitatii au fost prezenti mai multi participanti, cu totii sustinuti de carosieri externi, ale caror oferte au fost declarate admisibile, departajarea fiind facuta strict pe baza criteriilor din caietul de sarcini.
Mai mult, din cele 3 contracte de ambulante (tip B tractiune 4×2, tip B tractiune 4×4, tip C) Deltamed a castigat direct un singur contract (tip B, 4×2), celelalte 2 contracte (tip B 4×4 si tip C) fiind atribuite societatii Porsche Romania, care ne-a subcontractat lucrarile tocmai pentru ca eram singurii carosieri din tara acreditati european si capabili sa producem aceste ambulante. Pana la aparitia pe piata a societatii noastre, participantii la aceste licitatii erau doar importatorii/dealerii diferitelor marci de furgoane care se calificau pentru a fi transformate in ambulante – care mai apoi importau ambulante carosate in strainatate pe furgoanele lor – si carosieri straini. Din acest motiv, atat Porsche cat si orice alt castigator care ar fi dorit sa lucreze cu un carosier intern ar fi trebuit sa apeleze la serviciile noastre.
S-a spus ca ambulantele achizitionate de la societatea noastra ar fi fost cumparate la preturi mult peste cele practicate pe piata occidentala, comparandu-se de fapt pretul ambulantelor noastre noi, avand si echipament medical, cu niste ambulante second-hand, fara nici un echipament ! O comparatie corecta, foarte simpla si la indemana, se putea face intre valorile pe care Ministerul Sanatatii Publice le bugeta in 2007 pentru achizitionarea unor diverse tipuri de ambulante, inainte de aparitia noastra ca si potentiali furnizori, respectiv in 2010, cand deja eram pe piata. De mentionat ca estimarile din 2007 se bazau pe valorile din piata si pe preturile platite pana atunci pe ambulante importate.
Astfel, pentru ambulante de tip B pe furgoane cu tractiune 4×4, s-a bugetat in 2007 suma de 86.360.000 lei pentru un lot de 250 de ambulante. Adica 345.440 lei/ambulanta, ceea ce – la cursul BNR al zilei, 1 eur = 3.3447 lei – inseamna 103.280 euro/ambulanta. Suma este publica, verificabila, disponibila in SEAP (anunt 9500/11.04.2007). Bugetul pentru o ambulanta tip B, pe furgoane cu tractiune 4×2 (anunt 9497/12.04.2007, 1 euro = 3.3384 lei) era de 367.200 lei, adica 110.816 euro, in vreme ce pentru ambulantele de tip C se estima un pret de achizitie de 930.000 lei, adica 278.326 euro (anunt 9506/13.04.2007, 1 euro=3.3414 lei). Cat bugeta acelasi MSP, pentru aceleasi tipuri de ambulante, trei ani mai tarziu, urmare a aparitiei Deltamed de piata ? 307682 lei, adica 71807 euro pentru ambulantele de tip B pe furgoane cu tractiune 4×4 (anunt SEAP 110370/03.11.2010), 254.281 lei, adica 59385 euro pentru ambulantele de tip B pe furgoane cu tractiune 4×2 (anunt SEAP 110372/28.10.2010) si 404142 lei, adica 94.773 euro pentru ambulantele de tip C (anunt SEAP 110363/28.10.2010). Adjudecarea licitatiilor s-a facut la valori unitare chiar mai mici decat estimarile, respectiv 64.300 euro (tipul B 4×4), 56.075 euro (tipul B 4×2), 85.500 euro (tipul C).
E cat se poate de evident asadar ca aparitia unui carosier intern a creat premizele achizitionarii – cu aceeasi suma de bani – a cateva sute de ambulante in plus, in conditiile in care s-ar fi consumat toate fondurile estimate a se aloca pentru aceste achizitii, si ca pretul nostru fata de cel de piata occidentala e mult mai scazut. Dealtfel pentru noi, ca si carosieri care am livrat si la export, din punct de vedere strict lucrativ e mult mai avantajos sa lucram pentru clienti externi.
Revenind la chestiunea pretului s-a mai incercat o intoxicare grosolana, afirmandu-se ca s-ar fi descoperit o livrare de-a noastra catre un client privat, ‘’a unei ambulante identice cu cele livrate catre Ministerul Sanatatii’’, la un pret cu cca. 15% mai mic, in conditiile in care M.S., care a ‘’achizitionat de la Deltamed circa 1300 de ambulante’’, ar fi trebuit sa primeasca un discount semnificativ. Cateva detalii :
-
Catre M.S., direct sau prin Porsche Romania, s-au livrat 3 tipuri de ambulante. Cu care din ele s-a facut comparatia ?
-
Chiar si in conditiile necunoasterii procedurilor de achizitii publice de catre autorii articolelor, simpla consultare a SEAP ar fi aratat ca ambulantele s-au achizitionat pe loturi separate, deci nu poate fi vorba de cumularea tuturor cantitatilor si oferirea unui discount general, atata timp cat oferta financiara se depune pentru fiecare lor in parte, nemaivorbind ca loturile s-au atribuit unor societati diferite !
-
Cele ‘’cca. 1300 de ambulante achizitionate’’ erau de fapt, 1100. Si nu era vorba de ambulante achizitionate ci de ambulante pe catre MS intentiona sa le achizitioneze ! Si nu de la Deltamed, ci de la toti castigatorii celor 3 licitatii, dintre care, asa cum am aratat mai sus, Deltamed participase la una singura, cea pentru ambulantele tip B, cu tractiune 4×2 ! O minima – obligatorie chiar, din punct de vedere deontologic ! – investigare jurnalistica a anunturilor de participare prin care MS a comunicat achizitionarea de ambulante in 2010, ar fi aratat ca aceasta autoritate contractanta publica intentia de achizitionare unor cantitati cuprinse intre 240-400 ambulante de tip B 4×2, 394-550 de tip B 4×4, 30-150 de tip C. Per total, ca sa ramanem in logica autorilor respectivi, un minim de 664 si un maxim de 1100 ambulante. Ofertele financiare ale participantilor au fost intocmite ca atare, luandu-se in calcul valoarea estimata si cantitatile maxime anuntate de autoritatea contractanta. Tuturor furnizorilor li s-au cerut discounturi de volum pentru aceste valori. Ca urmare, licitatiile s-au adjudecat cu preturi unitare de 56.075 euro (B 4×2), 64.300 euro (B 4×4), 85.500 euro (C). Cat s-a achizitionat, de fapt, de catre MS in cei 4 ani si jumatate de contract ? Exact 573 de ambulante ! Nu doar ca nu s-au achizitionat cantitatile maxime in baza carora au fost intocmite ofertele, preferandu-se sa se piarda sumele alocate in acest sens, dar nici macar nu s-a atins cantitatea minima estimata ! Rezumand, MS a promis ca va cumpara o cantitate mai mare – oricum insuficienta pentru a primeni cat de cat vizibil un parc auto invechit de decenii – primind un pret ca atare, apoi a achizitionat abia putin peste jumatate, cca 52 % din ce a promis, pierderea ramanand evident in contabilitatea furnizorilor, care mizau pe cu totul alte cantitati, care si-au rezervat capacitati de productie pentru aceste cantitati, care au refuzat comenzi pentru a nu risca neonorarea la termen a cererilor MS, samd. Cine a fost deci defavorizat, de fapt ? Chiar daca nu putem vorbi de o strategie a MS, de un plan elaborat la momentul 2010, acesta a fost, in final, rezultatul actiunilor unor angajati ai MS care au blocat prin toate mijloacele semnarea contractelor subsecvente si cheltuirea sumelor alocate pentru aceste achizitii. Au facut-o manipulati de persoane, grupuri de interese care au pierdut sansa de a impune in continuare importul ca unica solutie pe piata de ambulante din Romania ? Posibil, dar fara dovezi nu acuzam pe nimeni. Singura certitudine e ca astfel de preturi, pentru astfel de masini, cu un astfel de nivel de finisare al carosarii si o astfel de echipare, medicala si non-medicala, vor ramane multa vreme ca referinte pentru niste achizitii extrem de ieftine, nu doar pentru Romania ci pentru Europa, in general.
-
Independent insa de aceste aspecte, nu exista nici o ambulanta, de acelasi tip si cu aceeasi echipare cu oricare din cele livrate catre MS, care sa fi fost vanduta catre un alt beneficiar, la un pret mai mic decat cel al MS !
Tot legat de achizitiile de ambulante s-a mai scris despre Deltamed ca ‘’a ieșit in evidență cand, in anii 2008 și 2011, a castigat succesiv licitatiile organizate de Ministerul Sanatatii pentru achizitia de ambulanțe. Contractele multianuale de ambulanțe, renegociate si suplimentate se ridica la suma de peste 40 de milioane de euro’’.
Nu e nici o surpriza si nimic anormal in a castiga succesiv licitatii, intrucat numarul de firme care se ocupa de transformarea furgoanelor in ambulante e relativ redus, la nivel european vorbind, majoritatea tarilor avand cate un carosier, multe tari insa neavand deloc un astfel de producator intern. Dealtfel, si pana la aparitia noastra pe piata romaneasca si celelalte licitatii au fost castigate, succesiv, de aceleasi societati, AutoItalia si Casa Auto, in functie de tipul de ambulanta licitat, vezi licitatiile din 2007 si 2008. In ceea ce priveste valoarea fara TVA a contractelor Deltamed incheiate cu MS – valoare care nu doar ca nu are nici o legatura cu cele 40 de milioane de euro invocate, dar nu a fost niciodata renegociata si suplimentata ci, asa cum am aratat mai sus, nu a ajuns nici macar la valoarea estimata – este de cca 13.458.000 euro. Chiar si adaugand si celalalt contract adjudecat de noi la MS in 2010, cel pentru furnizarea de Autospeciale Transport Personal si Victime Multiple, nu ajungem decat la un total de cca. 17.372.000 euro valoare cumulata, fara TVA, a contractelor incheiate intre 2011 si 2014 de catre Deltamed cu MS. Mai mult, contractul aferent licitatiei din 2008, la care se face referire in articolele care ne acuza, nu s-a mai derulat, fiind reziliat.
O alta grosolana dezinformare este cea legata de piesele de schimb pentru ambulante, unde se vorbea de un monopol pe care l-am fi instituit : ‘’Dacă este nevoie de un banal stop de semnalizare pentru o ambulanță la Gorj, Ilfov sau Cluj, peste tot în țară, serviciile județene de ambulanță sau UPU, sau pompieri, etc., le achiziționează direct de la DELTAMED’’ ! Nu vindem piese de schimb, nu avem nimic de-a face nici cu stopuri, nici cu semnalizari, cu nimic ce tine de masina pe care este carosata ambulanta, tot ce tine de intretinerea ei si de piesele de schimb pentru aceasta se achizitioneaza de la dealerii autorizati Mercedes, Volkswagen, Citroen sau de unde doresc proprietarii ambulantelor, de pilda, dupa iesirea din garantie, aftermarket. Nici macar pentru echipamentele medicale distribuite si instalate de noi nu avem monopol, si aici existand o multitudine de furnizori de piese de schimb non-originale, pe care de-a lungul timpului – e adevarat, pe riscul lor – detinatorii aparatelor au ales sa le achizitioneze, deseori deteriorandu-le, ca mai apoi sa cheltuie alte sume pe service, unde – surpriza ! – e un alt domeniu in care nu avem monopol, desi pentru aceste echipamente tehnicienii nostri sunt singurii in Romania cu certificate la zi eliberate de producatori in urma stagiilor de instruire, dar legislatia romaneasca este atat de laxa incat permite oricarei firme de reparatii aparatura medicala avand aviz de functionare de la MS sa participe la orice licitatie, inclusiv pentru aparatura pentru care nu a fost instruita si avizata de producator. Asadar, nu doar ca nu exista nici un fel de monopol, dar exista cateva tipuri de echipamente medicale pe care le instalam pe ambulante (injectomate, ventilatoare, de ex) pentru care nici macar nu comercializam piese de schimb, cu atat mai putin sa prestam service si intretinere !
S-a mai scris despre “descoperirea unui mecanism” tripartit, pe de o parte ‘’spitale de urgenta, ambulanta, Ministerul Sanatatii’’, pe de alta parte Fundatia pentru SMURD iar pe de alta parte Deltamed, mecanism prin care societatea noastra, in baza incasarilor de la institutiile publice amintite, efectueaza sponsorizari catre Fundatia pentru SMURD, pentru ca mai apoi Fundatia sa achizitioneze ‘’ambulante si subansamble’’ de la societatea noastra.
In ceea ce priveste incasarile noastre de la institutiile amintite, ca de la oricare alta institutie publica, lucrurile sunt cat se poate de simple, clare si transparente : ele exista in masura in care reusim sa adjudecam si sa ducem la bun sfarsit vreuna din licitatiile organizate de aceste institutii, realizate prin intermediul Sistemului Electronic de Achizitii Publice, monitorizate de catre Agentia Nationala pentru Achizitii Publice (fosta Autoritate Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice) si avand procedurile de atribuire supuse controlului Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor, respectiv instantelor de judecata.
Achizitiile pe care Fundatia pentru SMURD – reamintim, o organizatie non-guvernamentala, infiintata ca persoana juridica privata, non-profit, apolitica, independenta de orice alta institutie sau persoana, romana sau straina – le realizeaza, sunt, la fel, cat se poate de transparente si clare : ele sunt subscrise scopului pentru care a fost infiintata, acela de a sustine ’’prin toate proiectele dezvoltate, activitatea Serviciului Mobil de Urgenta, Reanimare si Descarcerare (SMURD)’’. Fundatia pentru SMURD a achizitionat, de pilda, primul avion medical de urgenta destinat misiunilor umanitare de salvare a pacientilor in stare grava ; a mai achizitionat o barca de interventie rapida, special dotata cu echipamente si aparatura medicala de urgenta pentru gestionarea eficienta a situatiilor de urgenta destinata SMURD Tulcea. La fel, cand a fost cazul achizitionarii unor vehicule speciale, destinate interventiei in situatii de urgenta, Fundatia ni s-a adresat si noua, Deltamed SRL, pentru a depune oferte, fiind singurul carosier roman care cerceteaza, dezvolta, proiecteaza si construieste astfel de vehicule speciale, singurul carosier roman care a participat in mod constant, inclusiv ca expozant nu doar ca vizitator, la cele mai mai mari targuri si expozitii de profil. Suntem mandri ca am fost alesi in detrimentul unor furnizori externi, oferind calitate cel putin egala la preturi mult mai scazute, si suntem mandri ca produsele noastre s-au dovedit mereu la inaltimea asteptarilor si au sprijinit salvatorii in misiunile lor. Cea mai buna dovada a calitatii solutiilor noastre tehnice – pe langa aprecierile stranse la manifestarile internationale unde am expus – este insasi copierea lor de alti carosieri interni, la o calitate pe care o lasam strict la aprecierea utilizatorilor, printre prototipurile create de noi si copiate de altii fiind cele ale Centrului Mobil de Comanda, Control si Comunicatii, Autospecialei de Interventie la Dezastre, Autospecialei de Prima Interventie si Comanda carosata pe sasiu de pick-up.
Revenind la asa-numitul ‘’mecanism’’, lipseste tocmai veriga a carei ‘’descoperire’’ era, triumfator, anuntata de autorii articolelor mentionate, din nou, desigur, fara vreo dovada in acest sens : donatiile Deltamed catre Fundatia pentru SMURD. Si pentru ca, spre deosebire de acuzatorii nostri, tot ce am scris aici este perfect verificabil si sustinut de dovezi, la fel este cazul si acestor presupuse donatii, a caror inexistenta a fost confirmata de rapoartele anuale de audit ale situatiilor noastre financiare, efectuate de catre auditori externi, independenti, parte a unui cerc restrans, select, de incontestabila competenta si autoritate : KPMG si Ernst&Young.
Ar mai fi multe de spus despre minciunile care au umplut articolele unor personaje care nu avut nici o clipa in minte adevarul ci doar dorinta de a calomnia. Suntem atacati pentru ca incurcam planurile unora care ar vrea sa impuna in Romania importul de ambulante si vehicule speciale, care dealtfel functiona fara probleme pana la aparitia noastra ? Planurile unora care din acei bani au fost intotdeauna generosi cu mass-media si au gasit intotdeauna bani pentru publicitate, bucurandu-se de liniste totala, asa cum Deltamed nu a inteles niciodata sa faca ? Nu stim. Stim doar ca vom continua sa facem ceea ce ne place si stim cel mai bine : cercetare-dezvoltare, proiectare si productie de ambulante si vehicule speciale, pentru situatii de urgenta si nu numai, de cea mai inalta calitate. Si ca vom lupta mereu pentru transparenta, corectitudine, adevar.